السبت، سبتمبر 27، 2008

السعادة


يقضي معظم الناس كل حياتهم بحثا عن السعادة في محاولة دائبة للوصول إليها. وينجح بعضهم فعلا في الوصول إليها بينما يفشل البعض ويعتبرون انهم قد أضاعوا حياتهم هباء. ولكن هؤلاء الذين يعتقدون أنهم قد فشلوا لا يعلمون أن السعادة كانت أمامهم لكنهم لم يتمتعوا بالوعي الكافي ليستمتعوا بها. فقد اعتقدوا أن السعادة هي نجم عال في السماء لا يمكنهم الوصول اليه، ونسوا أن بإمكانهم ان يتمتعوا بجمال هذا النجم وضيائه من مكانهم على الأرض دون أن يحاولوا الوصول إليه. فكي تستمتع بالسعادة عليك أن تدرك جيدا أن سعادتك بجوارك وأن الشئ الوحيد الذي تحتاج إليه كي تصل إليها هو أن تستمتع بكل لحظة من لحظات حياتك وكأنك اللحظة الأخيرة لك. لا تفكر فيما حدث أو فيما سيحدث، قد يكون ذلك ليس بالأمر السهل عليك، فأنت لا تستطيع أن تنسى آلامك وأن تتناسى الأحداث المؤسفة التي تمر بك. وأنت على حق ، وإنما ما عليك فعله في الحقيقة هو أن تفكر فيما حدث على أنه قدر، نعم فما حدث لك كان شيئا مكتوبا ولابد أن يحدث....فكلنا مقدر لنا أن نتألم وأن نعاني. وإذا لم تتألم، ولم تحزن، لن تشعر أبدا بمعنى السعادة. فهؤلاء الذين يعانون من الويلات والمآسي، هم أكثر الناس احساسا بلحظات السعادة وتقديرا لها.

الجمعة، سبتمبر 19، 2008

لماذا؟؟


هو: الا يكفي ما حدث حتى الآن؟




هي: نعم يكفي، لقد تعبت






هو: ولماذا دائما تهربين؟




هي:ربما لأني خائفة.




هو: مما تخافين؟




هي: مما اخاف؟!!! اخاف من نفسي ، اخاف من الآخرين.




هو: ولما تخافين من نفسك؟




هي: ان ما يخيفني هو انني اعرفها جيدا، اعرف مدى حساسيتها وضعفها، واعرف كيف انها لا تقوى على تحمل الألم والمعاناة. ويبدو انها ستظل هكذا؛ لن تشعر بأي شئ ولن تعيش اي تجربة حقيقية لأنها خائفة، ستبقى دائما في الجانب الآمن تحاول تجنب اي ألم ومعاناة




هو : ولما تخافي من الآخرين؟




هي: لعل السبب في ذلك انني لا اثق بهم، او يلزمني الكثير من الوقت وفي النهاية ايضا يصعب علي ان اثق بهم. نعم، قد يبدو ذلك قاسيا بعض الشئ لكني ببساطة لا استطيع الوثوق بهم، واذا وثقت بهم خفت من ان اتعلق بهم، فانا اخاف من ان اتعلق بالناس وان ارتبط بهم.




هو: ولماذا؟؟؟؟؟




هي: لماذا، لماذا ؟ لما كل هذه الأسئلة، توقف عن طرح الأسئلة واتركني. لقد سئمت من اسئلتك ومن محاولتك للدخول إلى اعماقي ، لا تحاول ان تخترقني لتعرف ما بداخلي ، فلن تستطيع ان تفهم ما يدور بالداخل حتى لو حاولت لاني انا ببساطة لا افهمه ولن استطيع ان اشرحه لك...........كل ما اعرفه هو اني ارغب في التحرر من قيود الزمان والمكان، تتملكني الرغبة الشديدة في التحليق عاليا وفي الابتعاد عن كل ما هو مادي.........اتعرف ما اتمناه فعلا .....اتمنى ان تحملني احلامي إلى عالم آخر ، عالم يخلو من الحسابات والاعتبارات ، عالم يقدر المشاعر والروحانيات...........عالم لا يعترف بالماديات................ولعلي في هذا العالم لن اخاف من نفسي او من الآخرين.

الأربعاء، سبتمبر 10، 2008

تاج الجزيرة ..............السلطانية



صديقتي الصدوقة برنسيس أطلقت علي الرصاص والطلقة طلعت تاج وقع فوق دماغي، وبما إن التاج ده أو تاج يتحط فوق راسي ، هاسامحها على الرصاصة وهاخد التاج بحسن نية :)))))))))




1. بدأت تدون إمتى ودخلت عالم التدوين إزاي؟؟


سؤال وجيه، أنا بدأت التدوين في شهر 5 اللي فات، ودخلته عالم التدوين عن طريق صديقتي الصدوقة برنسيس برده اللي دبستني في تاج الجزيرة ده، هي قالتلي انها عملت مدونة، وانا كنت بسمع كتير عن موضوع المدونات ده وقلت لما ادخل اشوف ايه الحكاية، وعجبني الموضوع اوي ودخل دماغي وقررت ادخل العالم الغريب ده، وبعد عذاب (عملت المدونة ومكنتش عارفة ادخل عليها ازاي) عرفت ازاي ممكن اعمل مدونة....


2. ايه كان انطباعك في البداية؟


في البداية، كان عندي حالة تردد فظيعة، كل شوية اقول هكتب موضوع وبعدين الغيه وافكر في غيره، مع اني كنت علطول بكتب في النوت بوك بتعتي، بس عمري ما فكرت ان الكلام اللي بكتبه يبقى منشور على النت وكل الناس ممكن تقراه، وبعد ما كتب لقيت المدونة صحراء جرداء ولا حد بيقرا ولا حد بيرمي السلام، وبعد فترة بدأت تندع بشر والدنيا مشيت


3. مين أكتر حد بتحب تعليقه على بوستك الجديد؟

اكتر حد بحب تعليقه ........مممممممممممم..........الضيوف ، يعني الناس اللي بتعلق لأول مرة، وطبعا الزائرين الدائمين للبلوج :)))

4. ايه اهم حاجة اتعلمتها من التدوين؟

أهم حاجة اتعلمتها من التدوين الجرأة في التعبير عن أفكاري، لأني كنت زمان بكتب حاجات كتير وبعد ما اكتبها اقطع الورقة وارميها ومكنتش بحب حد يقرا الكلام اللي بكتبه، لكن الموضوع اختلف لما بدأت التدوين ومبقتش زي الأول.....

5. حاسس ان التدوين ليه تأثير؟

اكيد طبعا ليه تأثير، لو مش بيأثر على كل الناس على الأقل بيخلي كل واحد يخرج أفكاره ويتناقش فيها مع الناس ويوصل رأيه خاصة في الوقت اللي بقينا نحس فيه ان رأينا ميهمش حد :))))))))

6. أذكر 5 أحلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير أشياء ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟

زمان وانا صغيرة كنت باحلم اكون دكتورة ....بس فرقت على ثلاثة من عشرة :))))))))

وكنت باحلم اني اعيش في اسكندرية

وكنت بحلم اني اعيش في فيلم كارتون :)

وكمان كنت بحلم اني اكبر واتخرج واشتغل :( وهو ده بقى الحلم اللي نفسي أغيره .....ممكن ارجع واغيره؟؟؟؟

7. اذكر 5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك؟

راحة البال ورضا الله

الاقي الشخص اللي اعيش معاه بقية حياتي ومش ضروري يعني ييجي على حصان، ممكن عربية ؛)

أعيش في بيت صغير على بحيرة وحواليه خضرة من كل جانب

اصحابي يزيدوا وما ينقصوش

بس كده

8. أذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حالياكنت تود وجودهم قبل الآن بزمن؟

أصحابي اللي موجودين معايا دلوقتي هما فعلا اللي كنت اتمنى وجودهم قبل الآن بزمان وفعلا من غيرهم مكانتش شخصيتي هتبقى كده دلوقتي وأنا بشكرهم لانهم من غير ما يعرفوا غيروني وخلوني احسن من الاول بكتير ؛))))

9. أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حاليا كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلا ؟

اتمنى اني الاقي الشخص الملتزم بدينه ومبادئه واللي ينفع يكون قدوة ليه ولأولادي...................

10. على من تطلق الرصاص؟

ولد مصري

همس

جنة

بلو وايفز

فارس بلاجواد


الاثنين، سبتمبر 08، 2008

هذه بلادي لم تعد كبلادي




المشهد الأول:


تدخل بهية إلى بيتها المتواضع الذي هو عبارة عن عشة تحت سفح الجبل وهي تحمل العديد من الحقائب ، تجد اختها سنية تنتظرها وهي تحمل طفلة رضيعة بين يديها.


بهية: أهلا يا سنية جيتي امتى من السفر؟؟


سنية: جيت من يجي ساعة وجوزك فتوح فتح لي الباب وخرج يعمل مشوار، حمد لله على سلامتك يا اختي، ما شاء الله البت زي القمر طالعة لامها.


بهية: الله يخليكي يا اختي ، هو فتوح مقلكيش رايح فين.


سنية: قال رايح يجيب بقية حاجة السبوع، ألف مبروك ، تتربى في عزك.


بهية (وهي تضحك بصوت عال): قوللي تتربى في فقرك، عز مين بس ما انت عارفة البير وغطاه، ده هي العشة دي اللي أويانا ويدوب الشغلانة بتاعة فتوح اللي بتجيب قوت اليوم، ده ربنا ساترها على عبيده.


سنية: قال صحيح مش كان المفروض يسلموكوا الشقة الجديدة اللي في المساكن بتاعة الحي.


بهية: اديكي قولتي بلسانك، المفروض، هو من امتى المفروض يحصل بيحصل، كله كلام في الهوا، بتوع الحي يقولوا روحوا للاسكان وبتوع الاسكان يقولوا روحو للحي، وفي الآخر الشقق بتروح للناس اللي هما عايزنهم ويسكنوا فيها اللي على مزاجهم، حسبي الله ونعم الوكيل.


سنية: معلش بكرة تتعدل المهم وريني جبتي ايه للبنت.


المشهد الثاني:


انهيار صخري وصراخ وعويل ومن تحت الأنقاض يصدر صوت بهية.


بهية: بنتي يا ناس محدش شاف بنتي، بنتي يا سنية، بنتي يا فتوح، بنتي يا ناس


سنية: اهدي يا بهية، اهدي الحكومة هتيجي وتطلعنا من هنا، ان شاء الله هتلاقي بنتك سليمة وزي الفل.......


أصوات الصراخ تتعالى وانهيار المزيد من الصخور


المشهد الأخير:


بهية: سنية انتي مش بتردي عليا ليه، فتوح انت فين ، انتوا مش سامعين ولا ايه، هيطلعونا دلوقتي وهنلاقي البنت ، يا سنية


تخفت الأصوات مع حلول الليل، ولا يتبقى سوى صوت جهاز راديو، تنصت له بهية..........أعزائي المستمعين ورد اليا الآن الخبر التالي ، عثرت قوات الإنقاذ على جثة فتاة رضيعة لا يتجاوز عمرها 7 أيام وبجوارها أكياس فيما يبدو انها أكياس سبوع. هذا وقد صرح المسئولين ان كل من المتضررين من الحادث سيحصل على تعويض 5000 جنية إلى جانب شقة من المساكن المجهزة لسكان الحي........


بهية: فتوح، سنية، سامعينن هناخد شقة.............هناخد شقة...........هناخد شقة.


-------------------------------------------------------------------------------------------------


نسألكم الفاتحة لشهداء الدويقة.......................

------------------------------------------------------------------------------------------------

تناثرت حولي مرايا الموت والميلادِ


قد كان آخر ما لمحت على المدى


والنبض يخبو صورة الجلادِ


قد كان يضحك والعصابة حوله


وعلى امتداد النهر يبكي الوادي


فصرخت والكلمات تهرب من فمي


.هذه بلاد لم تعد كبلادي


فاروق جويدة