الاثنين، أغسطس 18، 2008

ساطور : العودة



مذكراتي العزيزة:



عارف إني أتأخرت عليكي كتير بس اليومين اللي فاتوا كانوا مليانين مشاكل هابقى احكيلك عليها، بس الأول هكملك اللي حصل بعد ما اخترت المساعد بتاعي. بعد ما اتقدملي ناس كتير اخترت الشخص المناسب وكان الشخص ده هو نادر. بصراحة كان نادر فعلا نادر. كان شخص شكله يبان قوي أوي لكن في الحقيقة هو طيب والصراحة أكتر ميزة عجبتني فيه انه كان عقله على قده، وفهمه كان بطئ. وبالنسبه ليا كان لقطة لأنه مش سهل انك تلاقي شخص بالصفات دي مجتمعة. لكن كانت مشكلته الوحيدة هي إنه بيسأل أسئلة كتيرة وده طبعا خطر في الشغلانة بتاعتنا دي، لكن مش مشكلة ما دام هيبقى تحت أمري ويسمع كل كلامي ممكن أبقى استحمل أسئلته أو أحاول أخليه يبطل العادة دي.






وبكده بقيت أنا ونادر بنشتغل وايدنا في ايد بعض لخدمة البشرية المعذبة التي تعاني من القهر والظلم. وقبل ما احكيلك على المشكلة الكبيرة اللي كنت فيها اليومين اللي فاتوا احب اقولك القسم اللي نادر اخده على نفسه قبل ما يبدأ شغل معايا:



أقسم أنا الموقع أدناه أن أكون مخلصا وأمينا وعادلا في عملي مع المعلم ساطور وأن أكون في خدمته مهما كان الطلب اللي هيطلبه مني (إلا في حالة لو طلب مني اني أقتل نفسي عشان العمر مش بعزقة) وأقمس أن لا أسمع ولا أرى ولا أتكلم وان امنع نفسي من سؤال أي أسئلة ملهاش لزمة.



نادر



وطبعا نادر منفذش أي حاجة من القسم وأنا كمان مكنتش بعاقبه لما كان بيعمل كده، لأن أنا أصلا سفاح والسفاح مينفعش يبقى ليه قسم ودي مجرد شكليات.






وبكده بدأت أنا ونادر نشتغل مع بعض واكتشفت مع مرور الوقت أن مشكلة الأسئلة الكتيرة مكانتش المشكلة الوحيدة عند نادر ، لأن غباءه اللي مشفتش زيه قبل كده اتضح مع الوقت خصوصا انه معرفش إن انا سفاح تخيلوا، كان بياخد المواعيد ويمشي الشغل وياخد الفلوس من الناس لكن عمره ما اكتشف ان انا سفاح.






المهم خليني احكيلك اللي حصل، في يوم حار من أيام شهر يوليو كنت قاعد في المكتب بتاعي (نسيت أقولك أني عملت مكتب استيراد وتصدير عشان اقابل الزبائن ومحدش يعرف نشاطي الحقيقي غيرهم) وكنت بحاول اني اتجنب أي حوار مع نادر اللي كان ودود زيادة عن اللزوم اليومين اللي فاتوا. وفي الوقت ده سمعت صوت خطوات على السلم. فكرت إنه ممكن يكون واحد من الجيران اللي معندهومش دم اللي بيحبوا يتجسسوا عليا. لكن طلعت غلطان لأن صوت الخطوات دي كانت خطوات سمسم. أيوه سمسم اللي كان أشهر ولد وأقوى ولد في المدرسة. مصدقتش نفسي سمسم بنفسه هنا عندي وكانت صدمتي الأكبر ان سمسم اللي كان ضخم وزي الحيطة بقى لا حول له ولا قوة. كان شكله يصعب على الكافر، رفيع قوي وشعره مبهدل وشكله زي المتشردين وكأنه مكلش بقاله سنين. وبعد ما فوقت من الصدمة رحبت بيه وعزمته على حاجه يشربها وبعدها على الغدا. وبعد ما سمسم خلص أكل، بدأ سمسم يبكي ومعرفتش أعمل ايه، نزل على ركبته واترجاني. وفي اللحظة دي الشر سيطر عليا وفكرت إني أرميه بره واستغل الفرصة عشان أعوض الذل اللي كنت فيه زمان لكن للأسف ولأن "هادي مطيع" لسه جوايا مقدرتش أعمل كده. ساعدته انه يقف على رجليه وسألته بهدوء عن اللي حصل ووصل بيه للحاله دي..........آسف لازم اسيبك دلوقتي عشان أشوف المصيبة اللي نادر وقعني فيها، أشوفك قريب


المعلم ساطور

هناك 11 تعليقًا:

ولد مصري يقول...

محدش عارف الظروف قلت غلاسه أحجز الكرسي اللي قدام الشاشة وبعدين أقرأ البوست براحتي وأرجع اعلق

واحدة بواحدة .. أي خدمة

ولد مصري يقول...

تصدقي كده عيب قوي

يعني اسيب اللي في ايدي وانام على السرير على بطني وابدأ أحرك رجليه (زي الفنانة العظيمة هند رستم) واقول هسهر الليلة دي اقرأ في قصة ساطور تقومي منزلة To be Continue بسرعة كده

شاكلك كده ناوية تعمليها زي المسلسلات المكسيكي

طيب كنتي سميها مذكرات ليخاندرا

على العموم مشوقة كالعادة وفي انتظار البقية

OLA يعني العواف بالأسباني :)

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى
جميله اوى كلماتك وحلقاتك ومغمراتك
بس الافله مش كويسه بجد
طب قولى اى حاجه عن الحلقه القادمه
بجد انا منتظر وكلى شوق لمعرفه اللى هيحصل
دمتى بكل خير وعافيه
والله الموفق

blue-wave يقول...

يا بنتى طولى الحلقات شويه
يلا ماااااااااااااااشى
مستنين الباقى يا جميل

Purplewaves يقول...

ولد مصري
hola
آسفين جدا إن اللحظة التاريخية بتاعة هند رستم مكملتش أعوضهالك الحلقة الجاية......

تصدق عجبتني فكرة المسلسل المكسيكي دي وممكن كده تفضل مذكرات ليخاندرا (ساطور سابقا) مستمرة واحفادي هما اللي يكتبوا النهاية ؛) وأهم حاجة أن البطل والبطلة يتجوزوا حتى لو بعد 100 سنة

تحياتي

Purplewaves يقول...

التائب الحائر
شكرا على تعليقك وان شاء الله الحلقة الجاية قريب أوي

تحياتي

Purplewaves يقول...

بلو وايفز
بس كده يا دكتور انت تأمر

تحياتي

أكون أو لا أكون يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله... المدونه تحفه

Purplewaves يقول...

أكون أو لا أكون
شكرا على مرورك وعلى ذوقك أتمنى دوام زيارتاك لمدونتي

تحياتي

Gannah يقول...

ويفز بجد جميلة ومشوقة
بس يا بنتى ينفع الساسبنس ده
مش تقولى نادر عمل ايه فى المعلم ساطور
انا اجازة ان شاء الله من اول رمضان الى اخره
خليكى حلوة كده وكملى قبل الاجازة
كل سنة وانت طيبة
تحياتى

Purplewaves يقول...

جنة
وانت طيبة يا جميلة ومرسي لذوقك