الجمعة، أكتوبر 03، 2008

عجائب الدنيا السبع


كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد علينا كلنا


العيد ده طبعا مناسبة سعيدة عشان كلنا نزور بعض ونعيد على بعض ونقضي وقت مع الناس اللي مش بنشوفهم غير في المناسبات اللي زي دي، وعشان تعمل ده يبقى لازم تخرج، وانك تخرج في شوارع مصر المعمورة في العيد، فده بيعتبر مغامرة جريئة لازم اللي يقوم بيها يكون من غير سيستم أعصاب، ويكون أصلا معندوش مرارة ولا حتى بلاستيك..لكن رغم اني كنت عاملة احتياطاتي لليوم ده وعارفة اني هاخرج في العيد يعني عملت شط داون لسيستم الأعصاب، وشيلت المرارة البلاستيك واستعديت اتم الاستعداد ، مقدرتش برده امنع حرقة الدم. اللي يمشي في شوارع المحروسة هيكتشف ان احنا بقى عندنا معالم جديدة، ايوه، يعني مش الفراعنة بس اللي سابو لنا الأهرامات وأبو الهول.........لأ احنا الجيل الجديد بقى عندنا آثار هنسيبها للأجيال اللي جاية يتفشخروا بيها ويعيشوا عليها عشان السياحة تبقى فعلا خير لينا كلنا....وتتمثل الآثار الجديدة اللي هنسيبها لأولادنا وأحفادنا في أكوام الزبالة....


وطبعا بما أن كل جيل لازم يكون احسن من اللي قبليه فالفراعنة عملوا ثلاث أهرامات في الجيزة لكن احنا عملنا أكوام ملهاش عدد في كل حتة في القاهرة الكبرى، من أولها لآخرها، وبما إني شاهدة على بناء عدد لا بأس به من أكوام الزبالة احب اسجل للتاريخ ازاي الشعب المكافح والحكومة والشركات الأجنبية تكاتفوا يد في يد لبناء هذه الأكوام المرشحة لدخول عجائب الدنيا السبع.


وهابدأ بدور الحكومة طبعا لأنها هي الخيط والبكرة....حكومتنا الرشيدة عملت عقود لشركات أجنبية تيجي تلم الزبالة، وده طبعا لأن الحكومة بتعتز بأبنائها ومتقدرش تشوفهم بيلموا الزبالة بنفسهم لأن كرامتهم عندها اهم من كل حاجة،فجابت الأجانب ودفعتلهم الألوفات عشان تحافظ على كرامة ابنائها..والفكرة بدأت في اسكندرية بشركة فرنسية حصلت على 100 مليون جنية سنويا للقيام بعمليات النظافة بالمحافظة ومدة العقد 15 سنة، وطبعا تنافست الشركات الألمانية والفرنسية وغيرها على باقي المحافظات لأن العروض اللي مقداماها الحكومة عروض مغرية جدا تسعى إليها أي شركة من الشركات دي. وبدأت طبعا النتائج المبهجة للصفقة اللي قامت بيها الحكومة وانتشرت صفائح القمامة في كل الأماكن وانتشر عمال النظافة في الشوارع (اللي هما مصريين برده مش أجانب)


وتاني خطوة قامت بيها الحكومة انها اضافت قيمة جمع القمامة على فاتورة الكهرباء، وده طبعا عشان تسدد الفلوس للشركات الأجنبية، وفي نفس الوقت استمرت رئاسة الحي في جمع رسوم القمامة من المنازل ، يعني بقينا بندفع مرتين، مرة مع الكهرباء ومرة لرئاسة الحي....المشكلة بقى ان الزبالة بقت تزيد مش تقل، يعني صفائح القمامة اللي هما عملوها بتتملي ومحدش بيشيلها من مكانها وبالتالي بتتراكم القمامة فوق بعضها وتكون كوم زبالة.....أما بقى الدور اللي لعبه الشعب المكافح فهو طريقته المبتكرة في التعبير عن اعتراضه على اللي بيحصل، الناس رفضوا يدفعوا الفلوس لرئاسة الحي وبالتالي مبقاش حد ييجي ياخد الزبالة من البيوت، والنتيجة انهم بقوا يعملوا اكوام جنب البيت بيرموا فيها الزبالة بتاعتهم، يعني على الرصيف تحت الرصيف حوالين عمود النور وهكذا....لحد ما وصلنا لأن بين كل كوم زبالة وكوم زبالة كوم تالت........وبكده يبقى على نهاية العام الحالي هنحقق الرقم القياسي في أكوام الزبالة. ويمكن تزيد عجائب الدنيا السبعة ويبقوا كلهم من مصر.

هناك 30 تعليقًا:

romansy يقول...

الموضوع كبير
ومحتاج لوقفه من الجميع
مش الشعب لوحده هيقدر يعمل حاجه
ولا الحكومه برضه هتعمل حاجه لوحدها
الموضوع فى الاول وفى الاخر
موضوع ايمان واخلاق
لان ديننا مقلش كده
بوست جميل
وياريت حد يعمل حاجه

princess يقول...

هاى
العيد فلرحة يا سلام واجمل فرحة يا سلام ههههههه
طبعا لازم ايدا كده عشان العيد
نتكلم جد بقى شوية انتى معاكى حق فى اللى قلتيه انا عايزة اقلك ان الناس اللى مش بترمى ربش زى حالاتنا كده
مضطرين ندفع مرتين مرة على فاتورة الكهربا ومرة للى بيطلع ياخد الربش لان طبعا صعب ان احنا كل يوم ننزل نودى الربش فى الصناديق الى اساسا مش موجودة واتسرقت من الشوارع:)
وبقى الناس اللى بيطلعوا للبيوت ياخدوا الربش بيتشرطوا
طبعا ما احنا اللى محتاجين ليهم
انا بس حبيت اكملك بقية الصورة الوردية اللى فى البوست
والعيد فرحة يا سلام هههههه
تحياتى

Purplewaves يقول...

رومنسي
بالضبط كده لازم نعمل حاجة، لازم نحول اننا نغير الوضع الموجود وكل واحد يبدأ من نفسه، وملناش دعوة بالحكومة واللي بتعمله لازم احنا اللي نرجع بلدنا احسن بلد في الدنيا

تحياتي

Purplewaves يقول...

برنسيس
سعدنا بيها يا سلام بيخليها ياسلام اجمل فرحة لبعد العيد غنوا معايا غنوا هههههههههه
هي دي المشكلة انهم بيخدوا الفلوس مرتين ومفيش حاجة بتتشال ولا بتتغير يعني بياخدوا الفلوس واحنا برده اللي بنعمل حاجتنا بايدينا
والعيد فرحة يا سلام ؛))))

تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

أحنا أغلب مشاكلنا في الحياة راجعة للزحمة اللي هي السبب في وجود العشوائيات اللي هي المنبع الرئيسي للزبالة
واذا كانت الحكومة عاجزة عن حل المشكلة فلازم نرجع للسبب الرئيسي ومانرميش كل حاجه علي الحكومة .. مين اللي بيرمي الزبالة من البداية؟
الموضوع مش عايز أكتر من شوية وعي وتحضر وللاسف هو ده اللي بنفتقده في الوقت الحالي
كل سنة وانتي طيبة
وعيد سعيد بعيدا عن عجائب القاهرة

Purplewaves يقول...

أنا معاك ان الزحمة والناس هما السبب الرئيسي للمشكلة لكن الحكومة كمان ليها دور لازم تقوم بيه، يعني لما الناس تلاقي الحكومة مهتمة وبتقوم بدورها هم كمان هيقوموا بدورهم


تحياتي

غير معرف يقول...

ازيك كل عام انتي بخير
بجد انا لاحظت لي شي داه اول رمه نزلت فيه مصر عجبني اوي عجبني نظافةالشوراع نظافه فب العمار احنا نزبنا فيه
طباع انا بقبت بنزل كل سنه وشوفت مصر رايحه الي اسواء
شفتها زباله في شوراع علي فكره انا بنزل في مهندسين فؤجيت انو المهندسين بقيت شوارع بقيت في زباله
بس انا دايما بقول لي ناس بلدنا نحنا مش نتظر الحكومه تعمل احنا نعمل لوحدنا عشان مش يصبنا مرض ياريت برضو انتم لانتظروا الحكومه

غير معرف يقول...

ازيك كل عام انتي بخير
بجد انا لاحظت لي شي داه اول رمه نزلت فيه مصر عجبني اوي عجبني نظافةالشوراع نظافه فب العمار احنا نزبنا فيه
طباع انا بقبت بنزل كل سنه وشوفت مصر رايحه الي اسواء
شفتها زباله في شوراع علي فكره انا بنزل في مهندسين فؤجيت انو المهندسين بقيت شوارع بقيت في زباله
بس انا دايما بقول لي ناس بلدنا نحنا مش نتظر الحكومه تعمل احنا نعمل لوحدنا عشان مش يصبنا مرض ياريت برضو انتم لانتظروا الحكومه

غير معرف يقول...

ازيك كل عام انتي بخير
بجد انا لاحظت لي شي داه اول رمه نزلت فيه مصر عجبني اوي عجبني نظافةالشوراع نظافه فب العمار احنا نزبنا فيه
طباع انا بقبت بنزل كل سنه وشوفت مصر رايحه الي اسواء
شفتها زباله في شوراع علي فكره انا بنزل في مهندسين فؤجيت انو المهندسين بقيت شوارع بقيت في زباله
بس انا دايما بقول لي ناس بلدنا نحنا مش نتظر الحكومه تعمل احنا نعمل لوحدنا عشان مش يصبنا مرض ياريت برضو انتم لانتظروا الحكومه

غير معرف يقول...

ازيك كل عام انتي بخير
بجد انا لاحظت لي شي داه اول رمه نزلت فيه مصر عجبني اوي عجبني نظافةالشوراع نظافه فب العمار احنا نزبنا فيه
طباع انا بقبت بنزل كل سنه وشوفت مصر رايحه الي اسواء
شفتها زباله في شوراع علي فكره انا بنزل في مهندسين فؤجيت انو المهندسين بقيت شوارع بقيت في زباله
بس انا دايما بقول لي ناس بلدنا نحنا مش نتظر الحكومه تعمل احنا نعمل لوحدنا عشان مش يصبنا مرض ياريت برضو انتم لانتظروا الحكومه

Butterfly يقول...

هههههههههههههههههه
انتى شردتى كل حاجه كده
بس مش كل الشعب برده مش شايل مسئوليه
على العموم ان شاء الله كل حاجه هتبقى كويسه .
سلام

Purplewaves يقول...

غير معرف
طبعا لازم كل واحد يبدأ من نفسه وكمان لازم الحكومة نفسها تعمل اللي عليها ولو ده محصلش يبقى احنا اللي هنعمل كل حاجة وننسى بقى ان فيه حكومة أصلا

تحياتي

Purplewaves يقول...

butterfly
أولا اسمك جميل جدا، ثانيا هي متشردة لوحدها ده انا حتى مجملة الصورة شوية عشان الناس متتخضش واللي احنا بنشوفه في الشوارع اسوأ من كده بكتير، يارب فعلا كل حاجة تبقى كويسة والحياة تبقى احسن


تحياتي

كـــيــــــــارا يقول...

وانتي طيبه ياقمر

---------

وتاني خطوة قامت بيها الحكومة انها اضافت قيمة جمع القمامة على فاتورة الكهرباء،

-------

دي اكبر نكته بقي

لاني ساكنه في مدينه واصلا ليها امن ونضافه مهتمين بيها وده من سنيين

النضافه دي شركه مسئوله عن نضافه المدينه بالعمارات اللي فيها بالحدائق

يعني اصلا مش المفروض يدخل الفاتوره في الكهربا
ومش في حد من الحكومه اصلا بيجي ينضف عندنا

وبرده حطوها واكننا زي اي منطقه تانيه

عاتي عاتي

Gannah يقول...

بربل ويفز
يعنى عندك حق لكن حقيقى سلوكيات الناس ليها دور كبير
اما عن الشركات الاجنبية فهى فكرة فاشلة جدااااا
على فكرة انت حلوة فى الكتابة الساخرة
بس كان لازم تعرضى اقتراحك لحل المعضلة دى
تحياتى

Purplewaves يقول...

كيارا
اهلا بيكي يا جميلة منورة البلوج، اما بقى بالنسبة لموضوع النظافة ده فزي مانتي قلتي بالضبط عاتي عاتي ، هي دي مصر ام الدنيا

تحياتي

Purplewaves يقول...

جنتي
وحشاني جدا جدا، كل سنة وانتي طيبة، ومرسي جدا على كلامك الجميل، وطبعا انا معاكي ان الناس ليهم دور كبير في الموضوع، اما بقى الحل فانا بصراحة كنت مستنية أشوف حلول في التعليقات لكن برده في رأيي مفيش غير حل واحد ان الناس تبدأ تغير سلوكياتها وقبل كده ان سكان كل شارع يتفقوا مع بعض انهم يدفعوا مبلغ لعامل النظافة عشان ينضف الشارع بس الأهم من ده انهم يبطلوا يرموا حاجة في الشارع،

ولد مصري يقول...

أولا كل سنه وانتي طيبة (دي بمناسبة شيل المرارة البلاستيك مش بمناسبة العيد)

إلا بالمناسبة إنتي إزاي بتقفلي نظام الأعصاب؟ لأني مش لاقي سكينة الكهربا بتاعة نظام الأعصاب عندي أو تقريبا الموديل بتاعي على كبالن مافهوش الفيتشر دي

شوفي بقى يا ستي

الموضوع وما فيه إن حكومتنا الرشيدة (طويل العمر يطول عمره ويزهزه عصره وينصره على مين يعاديه هاي هي) كانت مزنوقة (لأ مش في دخول الحمام) لكن مزنوقة في قرشين تقوم تتصرف كيف يا كبير تتصرف كيف يا كبير؟ قامت بحسبة صغننة كده عندنا في البلد نقول 70 مليون دماغ لو قسمناهم على 5 متوسط عدد افراد الاسرة سيبقى عندنا 14 مليون أسرة نضربهم في 10 جنية يبقوا 140 مليون جنيه طلعة اول كل شهر من غير دوشة ولا بنك دولي ولا يحزنون

بالنسبة لكوام الزبالة عادي يعني بكره الشعب يتعود عليها ويتعايش معاها في سلام وبعدين يعمل عليها كمان أغاني ويقلها:
إخترناكي إخترناكي

تحياتي

Purplewaves يقول...

وانت طيب بس انا رجعتها تاني لاقتني مش عارفة اعيش من غيرها :))))))

في الغالب موديل الأعصاب بتاعك مفيهوش كل الأوبشنز، ممكن تجيب كهربائي كويس وهو يظبطلك فيتشر قفل الأعصاب ويعملك شت داون فوق البيعة :))))))))))

ايه الحسبة الجامدة دي شكلك كده بتقسم معاهم، أما بقى أكوام الزبالة فالشعب خلاص اتعود عليها وبقوا يرموا الزبالة في الكوم مش في الصندوق يعني خلاص الأكوام بقت رسمية وبكرة يعلموا بيها البيوت ؛)

تحياتي

عاشقة القمر يقول...

مش عارفه انا من امس بكتب تعليق مش بينزل
انا برضو لاحظت لي هذا موضع انا في اول مانزلت مصر شفت في نافة الشوارع
بس لم بقيت انزل كل مره بشوف ماشي لي اسوي
شفت زباله فسي الشوارع وفي ارق مكان زي مهندسين طبعا استغرب قالت ايه حاصل لي مصر
بس بجد انا دايما بقول لي ناس بلدنا مش نتظرو الحكومه تعملكم حاجه احنانعمل لوحدنا عشان مش نصاب بمرض فعلا نظافه الشارع جبنا فقط ياربت ناس تعمل كده

Selfmeaning يقول...

بيتهيالى ان الزبالة بعد كده هتبقى مظهر من مظاهر العيد الفتاكة و ربنا يرحمنا بقه و الناس تفته لحالها و لازم نتصرف بسرعة مادام الحكومة متجاهله نتيجة الاستعانة بالشركات ديه

Purplewaves يقول...

عاشقة القمر
هو فعلا التعليق نزل بس غير معرف...المشكلة فعلا ان الموضوع ده بيحصل في الأحياء الراقية والأماكن اللي المفروض تبقى واجهة مشرفة للبلد

تحياتي

Purplewaves يقول...

selfmeaning
ياريت فعلا نتصرف بسرعة قبل ما الموضوع يكبر وتنتشر الأمراض...



تحياتي

mahasen saber يقول...

ده ايه العيد ابو ريحه حلوه ده...
بعدين هو مش المفروض الشركات دى بتاخد الزباله وتفرزها وتوديها لمصانع اعادة التصنيع الريسيكلينج دى
بعدين الناس دفعت او مدفعتش الحى مش بيشيل الزباله يبقى ميدفعوش احسن وبعدين مرتين الافترا اخرته وحشه ...
بس على الصوره اليى نقلتيها انا شايفه قدامى شوارع مصر زباله على مدد الشوف....
بس موضوع مهم جدا جدا بحييكى عليه
ويا رب يبقى فيه حطوه ايجابيه ناحية الموضوع المزعج ده...
برافو عليكى على اختيارك للموضوع
وشاكره زيارتك لمدونتى يا جميله اليى عرتنى بمدونتك ذات المواضيع الحيويه دى
ربنا يوفقك ويكرمك...

Purplewaves يقول...

محاسن
أهلا بيكي، المدونة نورت بزيارتك يا جميلة، بالنسبة بقى لمصانع الريسايكلنج فالمفروض فعلا ان الشركات دي بتاخد الزبالة عشان الحاجات اللي تنفع يتعملها اعادة تصنيع بيحصلها إعادة تصنيع بس مش عارفة الشركات دي مش بتعمل ده

تحياتي

د/ رامي شهاب الدين يقول...

طب السؤال الأهم .. إيه الحل؟

عندنا شركات ماشاء الله أجنبية - عقدة الخواجة بقى - وبرده البلد مليانة زبالة ، شغلوا المصريين فيها ، والزبالة زادت

هى البلد إمتى هتنضف صحيح؟

وافر إحترامى

Purplewaves يقول...

د/رامي
شكرا على مرورك وشرفت المدونة، لو عرفت الحل ابقى قوللي عليه :)



تحياتي

سمـــــــــا يقول...

هى دى مصر يا عبلة :)

على رأى محمد صبحى ايه فى الحياة ميحرقش الدم ؟ العيش والعيشة واللى عايشينها ميحرقوش الدم ؟؟

طبعا البوست دمه خفيف بس دا اللى بنقول عليه هم يضحك وهم يبكى

بجد ربنا يلطف بالبلد دى

تحياتى

عاشقة القمر يقول...

سلام عليكم فيان مش فيه احد بيشوفيك

Gannah يقول...

انت فين؟؟
وحشانا
متطوليش الغيبة
تحياتى