الاثنين، مايو 05، 2008


حتى في كوريا
التفرقة بين الولد والبنت موضوع كبير قوي والناس اتكلمت فيه كتير. في ناس تقول الولد أحسن من البنت وناس تقول البنت أحسن من الولد (ودول طبعا يتعدوا على صوابع الإيد الواحدة) وناس مبتفرقش معاها أصلا. لكن الواقع بيقول إن الولد والبنت فعلا مختلفين يعني في فرق بينهم لكن مش معنى كدة إننا نفرق بينهم في المعاملة, طبعا في طريقة لمعاملة البنت وطريقة تانية لمعاملة الولد، لكن أنا قصدي منفرقش بينهم بإننا نعامل حد أحسن من التاني. لازم الناس تتعامل مع الولد والبنت من غير ما يكون في دماغهم إن ده ولد ودي بنت. يعني مثلا عندنا هنا لو بنت اتكلمت بصوت عالي تبقى قليلة الأدب، إنما لو ولد اللي عمل كدة يبقى راجل ولازم يعلي صوته زي ماهو عايز. مش معنى كده إن البنات يعلوا صوتهم بس المفروض زي ما هتكون البنت ذوق ومبتتكلمش بصوت عالي يكون الولد كدة برده. عموما الموضوع ده كبير ومش هيكفي فيه كلام للصبح لكن الغريب إن أنا اكتشفت إن موضوع التفرقة بين الولد والبنت والمجتمع الذكوري دي مش عندنا إحنا بس دي في دول كتير حتى أمريكا اللي احنا بنقول عليها بلد الحرية والمساواه فيها التفرقة دي وأنا استغربت جدا لما واحدة أمريكية هي اللي قالتلي الكلام ده، دي حتى كوريا في التراث بتاعهم بيعتبروا إن العائلة اللي معندهاش ولاد وعندها بنات عائلة مغضوب عليها. تخيلوا حتى في كوريا..........

هناك تعليقان (2):

princess يقول...

اولا مبروك على المدونة انا متاكدة هتبقى تحفة
ثانيا التفرقة دى من ايام الهكسوس ههههههه
بس متهيالى قلت دلوقتى
اصل بصراحة انا ضد الناس اللى بتطلع فى البرامج ويتكلموا عن حرية المراة والهبل ده
انا رايى ان احنا واخدين حقنا اوى
لدرجة الرجالة هيا الى هتطالب انها تتساوى بينا ههههههه

Purplewaves يقول...

مرسي يا رنون ده بس من ذوقك، أنا معاكي في كل اللي بتقوليه، أنا برده مبحبش الجمعيات بتاعة المرأة = الرجل والكلام الفارغ ده أن اللي بقصده هو إن الناس متقللش من قيمة حد عشان نوعه سواء كان بنت أو ولد. ربنا كرم الإنسان وعشان كده إحنا البشر لازم نكون واعيين بده ونطبقه مع بعض