الخميس، مايو 29، 2008

Bye bye May


في نهاية شهر مايو العزيز أحب أقوله ارحل بقى كفاية عليك كده أوي، بصراحة كان شهر غريب جدا. كل حاجة فيه كانت غريبة، وكان ممل فوق محد يقدر يتصور. ومن أول يوم فيه وهو بيبشر بالخير. في أول مايو اللي كان هو عيد العمال أعلنوا عن العلاوة الاجتماعية اللي هتبقى 30 في الميه وطبعا الكل فرح وقالوا كتر خير الحكومة الكريمة اللي هتدينا أكبر علاوة وهللت الجرايد القومية واحتفلت بأكبر علاوة في التاريخ. وأنا طبعا تفاءلت مع إني مش هاخد العلاوة (قطاع خاص بقى وملناش في الطيب نصيب)، قلت مش مشكلة أهم حاجة إخواني في الشعب يكونوا مبسوطين وأكيد برضوا هينوبني من العلاوة حاجة. لكن يا فرحة ما تمت، هل علينا يوم 5 مايو وأعلنوا الزيادة في الأسعار اللي وصلت لأكثر من 50 في المية، طبعا اتحرق دمي يعني أنا مخدتش العلاوة وكمان هادفع الزيادة في كل حاجة. بدأت يوم 6 مايو أدفع مواصلات زيادة واتعكنن على الصبح وعلى المسا، ده غير طبعا الخناقات المتواصلة كل ما أركب أي مواصلة سواء ميكروباص او اتوبيس، لدرجة إن فيه يوم الميكروباص وقف في وسط الكبري وقال مش طالع غير لما أخد الزيادة واللي عايز ينزل يتفضل وبالتالي اتأخرت على الشغل ومضيت تأخير، يعني مش بس مش هاخد الزيادة لأ ده أنا هيتخصم مني كمان. قلت مش مشكلة برده فيها إيه يعني لازم استحمل علشان الغلاء العالمي...وهكذا استمر شهر مايو مع زيادات مختلفة في الأسعار (الزيت والسكر والأرز، ده غير طبعا العيش) وبعد ما عدى نص الشهر على خير ووصلنا لخمسة وعشرين منه طلع علينا القرار بتاع الطوارئ وقال مستمرين في الطوارئ لحد 2010، وتقريبا مايو ده قال أنا مش سايبكوا غير لما أطلع عينكوا، وأنا بترجاك أيها الشهر الغريب جدا أن ترحل وتتركنا فكفاك ما فعلته بنا حتى الآن،فماذا فعل بكم مايو؟

هناك 6 تعليقات:

princess يقول...

الصراحة ان الشهر ده فى حد مسلطو علينا فعلا يمكن شهر 6 ولاحاجة هو اللى وراه؟ههههههههه
لا بجد شهر غريب على كل المستويات الشخصية والغير شخصية
كل الناس مخنوقين فيه حاجة غريبة فعلا
الحمد لله انه خلص وانا بتاسف انه عيد ميلادى فى الشهر ده
بس هعمل ايه نصيبى كده
تحياتى على البوست الجميل ده

همس يقول...

تصدقى فعلا شهر رخم ورزل

وكان طويل جدا

اما بالنسبه ليه ....انا لاقطاع خاص ولا حكومى ...انا قطاع عاطل

قضتها فى حرق دم وغيظ ...


على فكره انتى نورتينى وياريت اشوفك ديما


وياريت تشيلى كلمه التاكيد بتاع التعليق دى دوختنى

تحياتى

همس

Purplewaves يقول...

برنسيس
هو تقريبا مش شهر ستة بس اللي مسلطة علينا ده باين كده إن كل شهور السنة اجتمعت مع بعض واتفقوا ان مايو يخلص حقهم مننا هههههههه
وبعدين إزاي تتأسفي إن عيد ميلادك في الشهر ده، ده هو اللي هون عليا الشهر الغريب ده

Purplewaves يقول...

همس
نورتي البلوج، واحب أقولك إن مايو لا بتفرق معاه حكومة ولا خاص ولا عاطل ده طايح في الكل ومحدش عارف يوقفه عند حده.
أنا خلاص شلت كلمة التأكيد وريحتك منها

ولد مصري يقول...

نلوم زماننا والعيب فينا
وما لزماننا عيب سوانا

أولا أشكرك على زيارتك وطبعا قلت رد الزيارة واجب أينعم انا من مصر الجديدة بس بفهم في الأصول :)

الحقيقة اللي حصلك في شهر مايو ده مايو برئ منه ليوم القيامة ومش مايو بس لأ ده كل الشهور الميلادية والهجرية والقبطية والصينية والفارسية على حد سواء بريئة منه ليوم القيامة

ده مايو ذنبه ايه في موضوع العلاوة اللي طلعت أوت وعدت جنب القايمة ومدخلتش جون (معلش أصلي متأثر بالماتش بتاع الكونغو) ولا مايو الغلبان ده ذنبه ايه في جليطة سواق الميكروباص ولا التأخير متهيألي المفروض تنزلي بوست إعتذار للحاج مايو لانه بصراحة مالوش ذنب في اللي حصل للشعب المصري

معلش كلمة التأكيد لسه زي ماهي في مكانها حالفة مين يمين ماهي متشالة الظاهر انك حاولتي تشيليها في شهر مايو برضه

الأمر لله نأكد الكلام
انا عارف اصطبحت بوش مين النهاردة

Purplewaves يقول...

أهلا بيك في مدونتي المتواضعة. وبعدين أهل مصر الجديدة دول أهل الذوق كله، وبالنسبة بقى لإني أعتذر لمايو فلا يمكن لأني بجد نيتي مش صافية من ناحيته والمفروض إن هو اللي يقدم اعتذار لأنه مكانش لطيف خالص معايا أو مع أي حد أعرفه. وبالنسبة لكلمة التوكيد أنا شلتها أهو للمرة التانية ويا رب بقى تكون راحت. أنا مش عارفة أصلا هي بقت موجودة إزاي. شكرا على الزيارة وأبقى نورنا علطول