الأربعاء، سبتمبر 10، 2008

تاج الجزيرة ..............السلطانية



صديقتي الصدوقة برنسيس أطلقت علي الرصاص والطلقة طلعت تاج وقع فوق دماغي، وبما إن التاج ده أو تاج يتحط فوق راسي ، هاسامحها على الرصاصة وهاخد التاج بحسن نية :)))))))))




1. بدأت تدون إمتى ودخلت عالم التدوين إزاي؟؟


سؤال وجيه، أنا بدأت التدوين في شهر 5 اللي فات، ودخلته عالم التدوين عن طريق صديقتي الصدوقة برنسيس برده اللي دبستني في تاج الجزيرة ده، هي قالتلي انها عملت مدونة، وانا كنت بسمع كتير عن موضوع المدونات ده وقلت لما ادخل اشوف ايه الحكاية، وعجبني الموضوع اوي ودخل دماغي وقررت ادخل العالم الغريب ده، وبعد عذاب (عملت المدونة ومكنتش عارفة ادخل عليها ازاي) عرفت ازاي ممكن اعمل مدونة....


2. ايه كان انطباعك في البداية؟


في البداية، كان عندي حالة تردد فظيعة، كل شوية اقول هكتب موضوع وبعدين الغيه وافكر في غيره، مع اني كنت علطول بكتب في النوت بوك بتعتي، بس عمري ما فكرت ان الكلام اللي بكتبه يبقى منشور على النت وكل الناس ممكن تقراه، وبعد ما كتب لقيت المدونة صحراء جرداء ولا حد بيقرا ولا حد بيرمي السلام، وبعد فترة بدأت تندع بشر والدنيا مشيت


3. مين أكتر حد بتحب تعليقه على بوستك الجديد؟

اكتر حد بحب تعليقه ........مممممممممممم..........الضيوف ، يعني الناس اللي بتعلق لأول مرة، وطبعا الزائرين الدائمين للبلوج :)))

4. ايه اهم حاجة اتعلمتها من التدوين؟

أهم حاجة اتعلمتها من التدوين الجرأة في التعبير عن أفكاري، لأني كنت زمان بكتب حاجات كتير وبعد ما اكتبها اقطع الورقة وارميها ومكنتش بحب حد يقرا الكلام اللي بكتبه، لكن الموضوع اختلف لما بدأت التدوين ومبقتش زي الأول.....

5. حاسس ان التدوين ليه تأثير؟

اكيد طبعا ليه تأثير، لو مش بيأثر على كل الناس على الأقل بيخلي كل واحد يخرج أفكاره ويتناقش فيها مع الناس ويوصل رأيه خاصة في الوقت اللي بقينا نحس فيه ان رأينا ميهمش حد :))))))))

6. أذكر 5 أحلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير أشياء ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟

زمان وانا صغيرة كنت باحلم اكون دكتورة ....بس فرقت على ثلاثة من عشرة :))))))))

وكنت باحلم اني اعيش في اسكندرية

وكنت بحلم اني اعيش في فيلم كارتون :)

وكمان كنت بحلم اني اكبر واتخرج واشتغل :( وهو ده بقى الحلم اللي نفسي أغيره .....ممكن ارجع واغيره؟؟؟؟

7. اذكر 5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك؟

راحة البال ورضا الله

الاقي الشخص اللي اعيش معاه بقية حياتي ومش ضروري يعني ييجي على حصان، ممكن عربية ؛)

أعيش في بيت صغير على بحيرة وحواليه خضرة من كل جانب

اصحابي يزيدوا وما ينقصوش

بس كده

8. أذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حالياكنت تود وجودهم قبل الآن بزمن؟

أصحابي اللي موجودين معايا دلوقتي هما فعلا اللي كنت اتمنى وجودهم قبل الآن بزمان وفعلا من غيرهم مكانتش شخصيتي هتبقى كده دلوقتي وأنا بشكرهم لانهم من غير ما يعرفوا غيروني وخلوني احسن من الاول بكتير ؛))))

9. أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حاليا كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلا ؟

اتمنى اني الاقي الشخص الملتزم بدينه ومبادئه واللي ينفع يكون قدوة ليه ولأولادي...................

10. على من تطلق الرصاص؟

ولد مصري

همس

جنة

بلو وايفز

فارس بلاجواد


هناك 12 تعليقًا:

princess يقول...

ايه الكلام الجامد ده:)))
يا بنت انتى مصر كسبتك:)
اتمنى تحققى كل اللى انتى عايزه
حلو النيولوك بتاع المدونة ده
تحياتى

blue-wave يقول...

بجد اجاباتك تحفه
بريئه وجميله اوى
عجبتنى اوى عملت المدونه ومكنتش عارفه ادخل عليها:))
على فكرة دا حصلى برضه:))
بس دا سر بينى وبينك
اوعى حد يعرف:))
وميرسى على تمرير التاج
بس انا جاوبته قبل كدا
تحياتى

فارس بلا جواد يقول...

اجابات جميلة وعفوية .. ربنا يحقق احلامك المتبقية .. وماتزعليش علي اي حلم ضاع منك يمكن يكون ده خير ليكي .. واحمدي ربنا انك ما دخلتيش طب لان بجد دراسته صعبه ومرهقة وماكنتيش هتقدري تمارسي اي هواية معاه .. أنا نفسي ما عملتش مدونة الا بعد ما خلصت الدراسة
ربنا يكرمك وتكون حياتك كلها نجاح وسعادة
متشكر جدا علي اهداء التاج
تحياتي

Purplewaves يقول...

برينسيس
شكرا يا جميلة، واتمنى ليكي انت كمان انك تحققي كل أحلامك

تحياتي

Purplewaves يقول...

بلو وايفز
متقلقش السر في بير بس اوعى انت تقول لحد وخليها بينا:))))

تحياتي

Purplewaves يقول...

فارس بلا جواد

شكرا على ذوقك وعلى فكرة انا مزعلتش اني مدخلتش طب، بالعكس انا حمدت ربنا لان فعلا مكنتش هانفع ابقى دكتورة ؛)))


تحياتي

ولد مصري يقول...

ظريف قوي الحلم بتاع إنك تعيشي في فيلم كرتون

واضح إنك كنتي طفلة مش سهلة يعني بتفكري كتير

الا بالمناسبة ايه حكاية البيت اللي على البحر اللي كلكم عاوزين تعيشوا فيه ده؟

على العموم ربنا يحقق أحلام الجميع

وبالنسبة للرصاصة

نشنتي ونشانك صاب

الظاهر إن مافيش فايدة من الهرب

شكرا ونردهالك في الأفراح

تحياتي

princess يقول...

ولد مصرى
خلى بالك انت خدت رصاصتين
يعنى حياتك فى خطر ههههههه

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

مدونتك جميلة فعلا
و اجاباتك اجمل

تقبلي مروري
و كل سنة و انتِ طيبة

Purplewaves يقول...

أسير حبيبتي

شكرا على زيارتك نورت المدونة ، وكل سنة وانت طيب

تحياتي

عاشقة القمر يقول...

كل عام انتي بخير رينا يحقق الاحلامك واجباتك حميل اوي
عاشقة القمر من السودان

Purplewaves يقول...

عاشقة القمر
أهلا بيكي يا جميلة نورت المدونة، اسمك جميل اوي يا عاشقة القمر، ويارب انتي كمان تحققي احلامك كلها