الاثنين، يونيو 30، 2008

الهروب إلى الخيال

بعد تفكير طويل قررت إني أحاول أغير موود الكآبة اللي مسيطر على المدونة وبعدين إحنا مش ناقصين كآبة كفاية اللي بنشوفة حولينا، وعشان كدة الموضوع اللي هتكلم فيه يعتمد على الخيال لأنه هو المكان الوحيد اللي المفروض ميبقاش كئيب على أساس إن إحنا بنهرب من الواقع الكئيب للخيال.


تخيلوا معايا كده إن الفرصة جتلكوا عشان تبقوا أي كائن تاني غير الإنسان، يعني مثلا أنا كنت بأفكر إني ممكن أكون فرخة، اشمعنى فرخة بقى، عشان تحسوا كدة إنها عبيطة وملهاش دعوة بأي حاجة بتحصل حواليها، بتنقر في الأرض وبعد كده تبيض وخلاص، يعني مش شاغلة دماغها بأي حاجة، مقضياها،
أما بقى لما عرفت إن السمكة عندها ذاكرة لمدة 10 ثواني فقلت يبقى مفيش أحسن من السمكة، تخيلت كده لو حد ضايقني أو عمل فيه موقف مش تمام ودمي اتحرق ألاقي نفسي نسيت بعد 10 ثواني والدنيا بقت بيس خالص يا سلام مفيش أحسن من كده. أما بقى لو الواحد فكر إنه يبقى كائن مفيد في كل حالاته فممكن يبقى بقرة مثلا، وهي عايشة بنستفيد منها وكما بعد ما تموت.


أما لما تخيلت إني لقيت طاقية الإخفا، فكرت كتير أوي ممكن أعمل إيه بطاقية الإخفا وبصراحة بعد تفكير عميق جدا جدا ملقيتش حاجة عايزة أعملها وأنا مستخبية. ممكن بس أشوف الناس بتقول عليا إيه وأنا مش موجودة (فضول بقى J) .






آخر حاجة بقى لو طلعللي عفريت من بتوع شبيك لبيك والحركات دي وقالي أتمني أمنية واحدة غير الفلوس، حتى العفريت بيعقد الدنيا أمنية غير الفلوس فهي إن الناس تحب بعضها ونعيش في المدينة الفاضلة (مثالية بقى).
يا ريت كل واحد يقرأ البوست ده يتخيل معايا ويقوللي هيعمل إيه في المواقف دي.

هناك 18 تعليقًا:

ولد مصري يقول...

أوعى وشك .. اول مرة في حياتي أكتب أول تعليق .. طبعا بتيجي مع العمي !!


مبروك على الشكل الجديد للمدونة بس يا ريت تكبري الخط شويتين تلاتة علشان الناس اللي بيحسسوا زي حالاتي

بقى سعادتك عاوزة تبقي فرخة .. يا شيخة حرام عليكي .. فرخة .. فرخة!!

على العموم هو احنا في "ديك" الساعة برضه لما تبقى جارتنا فرخة

أنا بصراحة عن نفسي بحب القطط جدا بس صعب إن أتمنى إني أبقى قطة بس موضوع إن السمكة بتنسى بعد 10 ثواني ده أستاذ وفعلا هيبقى تمام بس المشكلة إني مقدرش أبقى سمكة لأني هتخنق من ريحتي

طاقية الإخفاء لو جت معايا معرفش الشيطان ممكن يوزني وأعمل بيها إيه بس شكلي هعمل بيها كوارث لذلك أفضل إنها ماتقعش في إيدي

أما حكاية العفريت ده فاعتقد هتبقى فرصة طيبه إنه يخدني تحت جناحه (مش عنده جناحات برضه) ويلف بيه العالم حاكم انا طول عمري نفسي في الموضوع ده واهي فرصه

موضوع لذيذ وجديد

تحياتي

Purplewaves يقول...

ولد مصري
الله يبارك فيك وبالنسبة للخط هاكبره أربع شويات كمان، يعني إنت مش عاجباك الفرخة مش أحسن من القطة. عموما لما هتبقى سمكة مش هتحس إنك ريحتك غريبة يعني هتتعايش مع الريحة ولا أكنها أغلى أنواع البرفان، بالنسبة بقى لطاقية الإخفا فأنا كمان بدعي معاك إن الطاقية متقعش في إيدك عشان شكلك كدة هتبهدل الدنيا، وطبعا العفريت عنده جناحات أمال عفريت إزاي بس خلي بالك وإنت طاير في الدنيا إبقى إفتكرنا.
تحياتي

princess يقول...

هاى
طبعا الموضوع جه على هوايا انا بحب موضوع السمكة دى وانت عارفة:))
العفريت هقوله يودينى المريخ حلم حياتى ههههههههه
ممكن ابقى قطة بردو
طاقية الاخفاء بقى مقدرش اتحمل مسئوليتها هوديها القسم هههههههه
بوست جامد

Purplewaves يقول...

برنسيس
طبعا أنا عارفة إن السمكة دي على هواكي ما أنت أصلا صاحبة المعلومة ؛)

أما موضوع المريخ ففكرة مش بطالة، خلي بالك لما تروحي القسم ممكن يحبسوكي ويعملولك محضر يسألوكي لقتيها فين وكلام كبير مش هتقدري عليه إبقى إرميها في النيل أسهل
تحياتي

ادم المصرى يقول...

جميل اوى البوست ده يمان بجد تسلم ايدك يعمونا

روح شرقيه يقول...

الصراحه فكره مجرمه
عن جد حلوه فكره التخيل دى
وحلو اوى كمان معلومه السمكه انا ليا صديقه اسمها سمكه لانها فعلا بتنسى كتيير اوى بس بحبها اوى
انا لو تخيلت هبقى ايه
هحب ابقى روح
عشان اروح جوا كل روح على الارض واشيل منها كل اللى بيزعل اللى حواليها
واروح لكل طفل اخليه يضحك ويلعب
واروح لكل حد واغيره اى حاجه مش طيبه جواه وكده هتبقى الدنيا حلوه اوى اوى ونعمل مدينه مثاليه
بتمنى روحك انتى تبقى ديما متفائله وكلها حب وديما فرحانه
روح
anne

Purplewaves يقول...

أدم المصري
شكرا على زيارتك وأتمنى ألا تكون الأخيرة
تحياتي

Purplewaves يقول...

روح شرقية
شكرا على زيارتك لي، وأنا مبسوطة إن موضوع الخيال عجبك لأن ناس قليلة أوي هي اللي بتقدر أهمية الخيال، وبصراحة عجبتني أوي فكرة إن الواحد يكون روح ويدخل جوا الناس عشان يزيل منهم الزعل، ياريت نقدر نحقق ده في الواقع، شكرا على زيارتك
تحياتي

blue-wave يقول...

اولا ازاى نبقى ويفات زى بعض ومانعرفش بعض لحد دلوقتى؟:))
ثانيا مدونتك تحفه والموضوع دا لذيذ لكن لو انا احب اكون ايه ف انا احب اكون بنى ادم زى مانا:)
تحياتى

كوارث يقول...

جميل التوارد لخواطري الجماعي بتغيير مود الكآبة
بوست جميل جدًا ودمه خفيف وبيلعب على اوتار سحرية في شخصية الاشخاص اللى هما احنا
انا كان نفسي ابقى حمار وحققت ده فعلاً !
اما طاقية الاخفاء فهرتكب بيها عملية اغتيال واحده
ويوتوبيا
او المدينة الفاضلة
الحياة فيها هتبقى ملل الى حد لا يطاق !

Purplewaves يقول...

بلو وايفز
صحيح إزاي الويفات اللي زي بعضها متتعرفش على بعض لحد دلوقتي :)) على العموم متأخر أحسن من مفيش، أما بالنسبة لإن نفسك تكون بني آدم زي ما إنت فطبعا براحتك بس إنت مزهقتش ونفسك تغير شوية ؛)
نورت البلوج بالزيارة وياريت متبقاش الأخيرة
تحياتي

Purplewaves يقول...

كوارث
بصراحة إنت أول واحد يعترف إنه حقق أمنية بالشكل ده، ودي جرأة أنا بحييك عليها :))

وبالنسبة لليوتوبيا فعلا عندك حق، الناس لما تبقى طيبة وبتحب بعد وتساعد بعض وكلهم يتمنوا الخير لبعض ومحدش يسرق ولا يقتل والأراضي الخضرا تبقى موجودة في كل مكان ونحس كلنا بسلام داخلي كده ملوش حدود، إيه الملل ده لأ مش هينفع عايزين شوية قتل وسرقة ونصب عشان يسلونا ؛))

شكرا على زيارتك لمدونتي وياريت نشوفك على طول

تحياتي

شهد الملكات يقول...

واو فكره جديده جامده و أنا طول عمرى أحب التجديد
أنا بحب القطط قوى و نفسى أكون قطه بس أبقى قطه متربيه عند ناس عندها رحمه يأكلونى و ينيمونى و مايضربونيش.
القطط كائنات رايقه و الدليل على كده رباعية صلاح جاهين عنهم و قطتى اللى مأنتخه عندى فى البيت.
و طبعا ما اتمناش أكون قطه فى الشارع
أما لو ما أمكنش فعجبنى موضوع السمكه دى شكلها كده دماغ و أنا أقدر الدماغ العاليه
لو لابسه طقية الاخفاء هنتقم بيها من كل دكتور عندنا فى كلية الطب بيعذب الطلبه فى الامتحانات
أما الامنيه فهى ان احوال البلد تتعدل شوية على الأقل الاسعار تقل
ولو انى مفتكرش ان حتى العفريت يقدر يعمل كده
دى أول زياره وأكيد مش هتكون الأخيره
بوست جامد
السلام عليكم

Purplewaves يقول...

بنت مصرية
أهلا بيكي في البلوج منوره، شكرا على تعليقك وأنا مبسوطة إن البوست عجبك

تحياتي

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بجد موضوع جميل
والاجمل منه اختياراتك واللى عايزة تعمليه
ومش غلط ان الواحد يكون بيتخيل حاجات
ولا غلط ان الواحد يكون عندة عالم لوحدة بتاعه هو
يحلم فيه زى ماهو عايز
واتمنى لكى كل التوفيق
والله الموفق

Gannah يقول...

مبروك على الشكل الجديد للمدونة
دى بقت بربل خالص وروز واخر جمال
الحمد لله انى انسانه بس يعنى لو ممكن اكون عصفورة اطير شويه فى السما يكزن جميل
اما سمكة فلا انت عايزة حد ياكلنى لا لا بخاف
اما عن العفريت فهطلب ان كل المدونين يروحوا السنة دى رحلة حج مع بعض زى صناع الحياة كده والله تكون احلى صحبة واحلى رحلة
تحياتى

Purplewaves يقول...

أنا والحب ننتتظرك حبيبتي
أهلا بيك وشكرا على رأيك وياريت كل الناس فعلا تعرف أد إيه الخيال مهم
تحياتي

Purplewaves يقول...

جنة
بقى إنت عايزة تبقى عصفورة فكرة حلوة برده وقريبة كمان من الفرخة على الأقل هنبقى من عيله واحده :))

نورتي البلوج كالعادة يا جميلة

تحياتي