الأحد، يوليو 13، 2008

مذكراتي 2


مذكراتي العزيزة:

رجعتلك تاني، يتهيألي إن إحنا وقفنا المرة اللي فاتت لما كنت في طريقي للبيت. وأنا بقى يا ستي في طريقي للبيت، شفت خناقة كبيرة جدا في الشارع. وطبعا بما إني بمشي على النصايح بتاعت والدتي حرفيا فطبعا عملت نفسي مش شايف أي حاجة قدامي ومشيت جنب الحيط، أو تقدري تقولي يعني جوه الحيط. لكن المشكلة بقى إن الخنافة نفسها اتنقلت جنب الحيطة. بصراحة أنا مش فاكر إيه اللي حصل ساعتها بس كل اللي أنا فاكره إنهم شالوني على كتافهم وحيوني وعملوا دوشة جامدة جدا. كل ده وأنا بحاول افهم إيه اللي بيحصل حواليا. وبأمانة كده أنا لحد دلوقتي مش عارف إيه اللي حصل بالضبط.


المهم إنه من اللحظة دي وحياتي اتغيرت تماما ومبقتش هادي مطيع اللي أنا حكتلك عليه. وبصفتي فتوة الحتة، كل الناس عرفوني واشتهرت في المنطقة. وبعد ما كنت تقريبا غير موجود، لقيت كتير من الولاد والبنات عايزين يبقوا أصحابي ويتمنوا شرف التعرف عليا. وطبعا لأني الفتوة كان لازم حياتي كلها تتغير، واستغلالا للفرصة الذهبية دي قررت إن أغير شكلي (أعمل نيولوووك يعني). وفعلا بدأت أدور في المجلات والأفلام على شكل يناسب شخصيتي الجديدة. كان المهم بالنسبة ليا إن شكلي يكون فعلا مناسب لفتوة، وبعد بحث وتأني وتقصي اكتشفت إن كل الفتوات ليهم شكل واحد يعني شنب كبير وعضلات وطول في عرض وبيلبسوا لبس غريب يا إما إسود ومخطط بأبيض يا إما ألوان غامقة عموما وكمان كانوا بيلبسوا حديد إسود غريب في إيديهم وطبعا كانوا بيتكلموا بطريقة غريبة كده (بلطجية بقى)


وبما إني رفيع ومسلوع وقصير ومعنديش عضلات، احترت اعمل إيه. وفي أثناء التفكير العميق، جاتلي فكرة عبقرية. لو كان الناس مصدقين فعلا إن أنا فتوة وبلطجي وإني ضربت الناس دول، فأكيد مش هيمانعوا يعني إني أبقى بلطجي قصير ومسلوع ومن غير شنب ولا عضلات!!!!!!!!!


وطبعا سبت المدرسة لإن مفيش بلطجي متعلم وإنما كل اللي أنا محتاجة إني أعرف أقرا واكتب عشان أعرف التواريخ والعناوين بتاعة الضحايا وإني أعرف أجمع واطرح عشان الفلوس طبعا. وفي بداية عملي كبلطجي (اللي تطور بعد كده إلى سفاح) كان كل اللي بيطلبوه مني إني أخوف الناس وأخد منهم إتاوة. وبعد كدهة بقيت محترف، يعني مثلا ممكن يطلبوا مني أضرب حد أو أقتل حد. وفي الوقت ده طبعا مكنتش واعي للي أنا بعمله لحد ما في يوم جالي واحد وطلب مني إني أقتل عمه العجوز عشان يقدر يورثه. يومها اتصدمت لما اكتشفت اللي عملته في نفسي.


الراجل ده إداني العنوان وحدد ميعاد يقابلني فيه بعد ماخلص العملية. وبعد ما مشي، كنت مرعوب ومش عارف أعمل إيه. وبعد تفكير قررت إني أروح لعمه وأقوله على الحقيقة واستحمل اللي هيحصل لي. وفعلا روحت للعنوان اللي قالي عليه..............................
ساطور

هناك 14 تعليقًا:

نعكشة يقول...

حاساكي بتاكلي الكلام قوي

يعني ازاي هوه صعيف و مسلوع و دخل في خناقة ضرب الناس كلها
ولا إية اللي حصل


يعني المنعطف اللي غير حياتة كلها اللي المفروض تنصب عليه احداث الحلقة دية انتي محسستينيش بية

انا اللي بستغربلة الواحد بيبقي بيعمل حاجات كتير غلط و فية حاجات كدة بيقف عندها


منتظرة باقي الحلقات برضة حاساها هتكون عسولة

دمتي سالمة

سلامٌ عليكي

princess يقول...

هاى باربل ويفز
ساطور ده جامد بلا تعليم بلا بتاع هههههه
وحكاية نظرية الحيطة دى كويس انه عرف انو حتى لو مشى جواها مفيش فايدة بردو ههههه
مستنية الباقى يا قمر
سلام

Purplewaves يقول...

نعكشة
المشكلة إنك بتفكري وبتحللي الموضوع وعايزة تحطيلوا منطق مع إني أنا أصلا كتبتها من غير منطق يعني حاجة كده عبثية مش ماشيه على قواعد.
وبعدين أنا بعتمد على خيال اللي بيقرا يعني إنتي بقى ممكن تتخيلي اللي حصل وخلاه بقى كدة المهم إن القصة فعلا تكون شدتك بأحداثها ويكون وصلك اللي أنا بقصده من ورا الكلام، ياريت تقريها بخيالك مش بعقلك هتلاقي الموضوع مختلف تماما

تحياتي

Purplewaves يقول...

برنسيس
طبعا التعليم في الزمن اللي إحنا فيه ده مبيأكلش عيش ومادام هو لقى طريقه في الحياة يبقى مش محتاجه في أي حاجة، أما بقى بالنسبة للحيطة فأنا متفقة معاكي إن الواحد فينا كل ما يبعد ويستخبى ويلزق في الحيط يلاقي الناس هدوا الحيطة ودخلوا عليه ههههههههههههه
حاجة مملة

تحياتي

ادم المصرى يقول...

طيب فين الباقى انا مش عارف اقولك ايه بجد اندمكت جدا معاها وعشت فيها والباقى هيعيشنى اكتر ابقى قوليلى لما تنزلى الباقى

blue-wave يقول...

لأ ثوانى
كدا الكلام فقد معناة
دى اهم لحظه اللى انتى كلتيها دى
لازم نعرف ايه اللى خلاة يبقى كدا؟

Purplewaves يقول...

آدم المصري
أهلا بيك والباقي قريب إن شاء الله وأتمنى إنه يعجبك

تحياتي

Purplewaves يقول...

بلو وايفز
الموضوع بسيط وإنتو مصرين تصعبوه على نفسكوا، المذكرات دي عبارة عن شخابيط كنت كتباها من زمان لما كتبتها أحداثها طلعت زي ما إنت شايف كده، يعني مينفعش تيجي تقولي المفروض تعملي كذا وكذا لإن القصة دي من خيالي وكل أحداثها مشيت ورا بعضها كده ولو الكلام فقد معناه زي ما انت بتقول أو أنا باكل الكلام فأنا مقدرش أحل المشكلة لأن القصة كده
دي قصة خفيفة ومسلية ممكن تعجبك أو متعجبكش وفي الحالتين أنا هيسعدني رأيك لكن صعب إني أغير فيها أو أفسر لأن أنا لما مقلتش إيه اللي حصل فده لأني عايزه اللي يقرأ يشغل خياله هوه وأنا كده فعلا وصلت للي أنا عايزاه

تحياتي

نعكشة يقول...

أوبس

سوري

سلام

blue-wave يقول...

انا ماقلتش المفروض تعملى لأن دا مش من حقى
عموما دى قصتك وانتى حرة فيها

Purplewaves يقول...

بلو وايفز

أولا دي مش قصتي دي قصة الاستاذ ساطور :)) كده هيبقى في مشاكل وحقوق ملكية وأنا مش قده
ههههههههههه
ثانيا أنا مش قصدي إنك بتقول المفروض بس كل اللي قصدي أقوله إن أنا مش بكتب قصص يعني دي مجرد أفكار وشخابيط بحاول إني أعبر عنها يمكن يكون الإسلوب مش كويس أو في حاجات ناقصة وأنا يسعدني إني أسمع رأيكم فيها وسوري لو كان كلامي إدى معنى تاني

تحياتي

ReEm يقول...

ها و بعدين كملي

اصله شكلها حلو ومافيش تطويل ما

تطوليهاش علينا

Purplewaves يقول...

أهلا بيكي يا ريم
باقي المذكرات قريب إن شاء الله ومش هيبقى فيها تطويل

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى
ماأجمل كلماتك التى قراتها لكِ
ولكن هنا لحظه فراق
صديقتى دمتى بكل حب وخير
فالنفترق
صديقتى انتِ مش المقصوده بالكلمه دى
انما الكون باكمله
والله الموفق
تركت بوست اخير
اتمنى ان تذهبى لمدونتى وتقرائيه