الأربعاء، يوليو 09، 2008

مذكراتي



دي أول حلقة من المذكرات دي واللي قررت إني أنشرها بعد مداولات مع صاحب المذكرات ومحتاجة أسمع رأيكم فيها عشان أقرر إذا كنت هنشر باقي المذكرات ولا لأ.....


مذكرات قاتل محترف


أهلا يا مذكراتي............إيه الأخبار. ياريت تكوني كويسة، أنا عارف إنك متعرفيش مين أنا لأن دي أول مرة أكتب لك. بصراحة أنا جاتلي الفكرة دي قبل كدة أكثر من مرة بس عمري مجاتلي الشجاعة الكافية عشان أنفذها. عارفه ليه عشان لو حد شاف المذكرات دي، هاقضي بقية حياتي هربان!!!

على العموم، أنا هاقدملك نفسي. أنا بلا فخر الاستاذ ساطور زي ما بيسميني أصحابي لكن اسمي الحقيقي هو "هادي مطيع"، وأكيد أنتي شايفه الفرق بين الاسمين وعلى ما افتكر فالاسم ده سببلي مشاكل كتيره وطبعا السؤال دلوقتي هو إزاي هادي مطيع بقى ساطور.

أنا، وأعوذ بالله من كلمة أنا، أتولدت في بيت صغير وكنت الابن الوحيد لعائلة طيبة بتتكون من الأستاذ مطيع ومدام مطيعه، والدي ووالدتي، وكانوا بصراحه طيبين جدا لدرجة إن مفيش حد أصلا كان بيلاحظ وجودهم. وزي ما المثل بيقول "ابن الوز عوام" كنت زيهم بالضبط "غير مرئي" وقضيت سنين المدرسة وأنا بمشي على نصايح الست الوالدة وهي:

امشي جنب الحيط
يا بخت من بات ظالم ولا باتش مظلوم
والعمر مش بعزقة

وكطفل مطيع وهادي مشيت على نصايح أمي من غير تفكير، ولما كان حد بيضياقني، كنت بضحك واتخيل إن الشخص ده أكيد مستمتع باللي هو بيعمله وأنا مش مفروض أضايقه.

وفي إعدادي بقى، الحياة بدأت تضحكلي لأني استطعت إن فعلا ابن الوز عوام. ونجحت في إني مخليش أي حد يلاحظ وجودي، ده حتى أهلي نفسهم مكانوش بيحسوا بوجودي. والشئ الوحيد إلي كان بيضياقني في الوقت ده إنه أحيانا كده، أحيانا يعني كنت ببقى نفسي حد يشوفني ، هو بصراحة مش اي حد وإنما بنت معينة. لكن على الرغم من ده ماستسلمتش للرغبة دي وافتكرت نصايح الست الوالدة وافتكرت برده إن البنت دي كانت معجبة بسمسم، أشهر ولد في المدرسة وطبعا كطفل مطيع مشلتش الصورة دي من دماغي.

أنا عارف إنك بتسألي نفسك دلوقتي أنا بقولك الكلام ده ليه، بس أنا عايزك تعرفي الحياة اللي أنا كنت عايشها، وكمان عشان أثبت إن نصايح الست الوالدة معملتش اللي كان مفروض يحصل.

متقلقوش أنا هاوصل الجزء المهم، في المدرسة الثانوي كل حاجة مشيت تمام في السنة الأولى، لكن فجأة حصل تغيير كبير جدا في حياتي في السنة التانية، في يوم من الأيام كنت خارج من المدرسة وفي طريقي للبيت...........

آسف يا مذكراتي لازم أسيبك دلوقتي عشان جالي شغل مهم وبجد مش هينفع يتأجل، هرجعلك تاني بسرعة


أشوفك قريب

ساطور

هناك 12 تعليقًا:

Gannah يقول...

لا ايه ده ازاى يمشى من غير ما يحكيلنا عن التحول
بجد مشوقه وبدايه موفقه جدا
فى انتظار الباقى بس اوعى يبقى فيها دم وكده ....لو هتبقى فيلم رعب يا ريت تكتبى للكبار فقط علشان اللى بيخافوا
اوعى تفتكرى انى لا سمح الله منهم...لا انا شجاعة جدااااااااا :)
فى انتظار الباقى
تحياتى

princess يقول...

باربل ويفز
انا بحب ساطور ده عندى ذكريات حلوم معاه من ايام الجامعة هههههههه
طبعا كملى
وبسرعــــــــــــــــة

Purplewaves يقول...

جنة
مبسوطة إنها عجبتك وإن شاء الله الباقي قريب

وبالنسبة للدم والرعب والحاجات دي فمتقلقيش هبقى أكتب للكبار فقط على باب البلوج وطبعا ده للناس التانية اللي بتخاف مش الشجعان اللي زيك طبعا؛))

تحياتي

Purplewaves يقول...

برنسيس

طبعا ساطور ده ليه معانا ذكريات جامدة جدااااااا
هههههههههههه

تحياتي

غير معرف يقول...

قرار حلو جدا
احييك عليه
لأني متأكدة أن الكل هيستمتع بيها زي ما أنا عملت
ربنا يوفقك

نعكشة يقول...

مذكراتي

دي أول حلقة من المذكرات دي واللي قررت إني أنشرها بعد مداولات مع صاحب المذكرات ومحتاجة أسمع رأيكم فيها عشان أقرر إذا كنت هنشر باقي المذكرات ولا لأ.....

دية مزكرات مين؟؟؟؟


الغريب
إن عمرو وجية صاحب مدونة مذكرات طفل كبير
كان كاتب موضوع عن كتاب لا تسخروا مني
فيه حتة من بداية مزكراتك

هوه صراحة أسلوب الحديث للمذكرات في الأول مستهوانيش
بس تعودت علية لإن الاحداث غلبت عليا
الاسلوب حلو و جميل
و كان نفسي أعرف إية اللي شقلب كيانو

منتظرة باقي الحلقات
دمتي سالمة
سلامٌ عليكي

نعكشة يقول...

بالمناسبة
أنا بحب جوني ديب قوي
وحلوة لاصورة

blue-wave يقول...

البدايه مشوقه
فى انتظار البقيه

غير معرف يقول...

هو دا وقتو

كلن ينفض ويكمل حكايته ايه

بس يلا حصل خير

انا مستنيه الباقى


تحياتى ياقمر

Purplewaves يقول...

نعكشة

شكرا على زيارتك

ودي مذكرات قاتل محترف!!!!!!!

شكرا

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

جميلة جداااااااااا

والاحداث مشوقة والشخص ده هو كل واحد مننا
متطوليش علينا الغيبة لان فعلا الاحداث تشد

تحياتي
وليد

Purplewaves يقول...

وليد
أهلا بيك في البلوج وشكرا على تعليقك وان شاء الله الباقي قريبا

تحياتي